10426329_935920686431740_6240645762344462261_n

Mobility. Część 3 – Jak działa rozciąganie z użyciem gumy (band distraction)?

Cześć! Witamy w trzeciej części poświęconej technikom Mobility! Dzisiaj postaramy się wyjaśnić Wam, na czym polega tajemnicze „rozciąganie z taśmami”, jak działa, kiedy stosować i dlaczego nie ma ono nic wspólnego z rozciąganiem.

20150224_154210Zanim jednak zaczniemy zagłębiać się w temat chcemy zwrócić uwagę na mały niuans. Poprzednie omawiane przez nas techniki są szeroko opisane w literaturze naukowej. Zostały przebadane przez wielu specjalistów i większość z nich otrzymało podobne wyniki, co zaowocowało podobnymi wnioskami. Stąd też na końcu artykułu zawsze pojawiała się i będzie się pojawiać bibliografia. W przypadku metody, którą dzisiaj opisujemy sprawa wygląda inaczej, stąd też opóźnienie w publikacji. Po dogłębnym przeszukaniu czasopism naukowych i książek okazuje się, że jedynym źródłem na którym można się oprzeć są filmiki i książka napisana przez twórcę Mobility WOD – Kelly’ego Starrett’a. Co w tym złego? Cóż aby móc obiektywnie ocenić technikę należy mieć informacje z różnych (niezależnych) źródeł, badania naukowe potwierdzające skuteczność i bezpieczeństwo metody oraz opisujące jej fizjologiczne działanie na nasz organizm. W tym wypadku tego właśnie brakuje, nie można jej więc ocenić w pełni obiektywnie. Po przewertowaniu wyżej wspomnianej książki oraz przetestowaniu techniki i małych badaniach przez nas przeprowadzonych, doszliśmy do pewnych wniosków. Wydaje nam się również że jak mało kto możemy ją zrozumieć, gdyż z mechanizmów w niej użytych korzystamy na co dzień podczas pracy z pacjentami w naszym gabinecie. Wszystko wyjaśnimy i opiszemy poniżej, zapraszamy do lektury.

W nomenklaturze anglojęzycznej twórca metody Mobility, Kelly Starrett, do określenia tej techniki używa terminu „band distraction” i w tej nazwie zawiera się prawie całość działania ćwiczenia. Tłumacząc wyrażenie na nasz rodzimy język: „band” oznacza po prostu taśmę czyli niezbędny przyrząd do wykonania techniki (o niej kilka słów później), „distraction” to słowo mające wiele znaczeń, najtrafniejsze to „odciągnięcie od”. Dużo lepiej jednak sedno sprawy oddaje „distraction” tłumaczone z języka francuskiego, oznaczające w kraju franków „oddzielenie”.  Łącząc więc zwrot w pełną nazwę możemy śmiało mówić o „oddzielaniu za pomocą taśmy”. Co oddzielamy od czego i czemu nam to pomaga? Jak zwykle czeka Was mała lekcja anatomii, a tym razem i zajrzenie w fach terapeuty manualnego. Jeśli chcielibyśmy w pełni zrozumieć zagadnienie, trzeba posiadać konkretną wiedzę z dziedzin takich jak arto- czy osteokinematyka. Aby więc sprawy nie komplikować teorie przedstawimy w formie uproszczonej. Jeżeli będziecie mieć do niej pytania, to zapraszamy do wpisów w komentarzach lub bezpośrednio do na FB.

StaWBioDro

Żródło: www.leksykonmasazu.pl

Nasze kości łącząc się ze sobą tworzą stawy. Tworzą je powierzchnie stawowe (końcówki kości), utworzone z tzw. chrząstki szklistej – jednej z niewielu struktur w naszym ciele, która nie może odczuwać bólu. Jest to dla nas zbawienne, gdyż w stawie podczas każdego ruchu dochodzi do tarcia powierzchni o siebie, czego (na szczęście) nie odczuwamy. Dzięki tym połączeniom i specyficznej budowie, z pomocą mięśni, możemy wykonywać wielorakie ruchy: zginanie, prostowanie, rotacje, odwodzenie, przywodzenie – podstawowe i najbardziej znane.

Nasze stawy możemy jednak wprowadzić jeszcze w inne ruchy tzw. ruchy translatoryczne, do tego jednak potrzebne jest użycie siły zewnętrznej, gdyż nasze ciało nie jest w stanie ich wykonać samemu – po prostu nie posiadamy do tego odpowiednich mięśni. Główne formy tych ruchów to: kompresja – jest to docisk powierzchni stawowych do siebie, trakcja – odseparowanie lub odciągnięcie powierzchni stawowych od siebie, translacja – przesunięcie powierzchni stawowych względem siebie np. wysunięcie głowy kości ramiennej do przodu przy nieruchomej łopatce. Wszystkie te ruchy zostają koniec końców ograniczone poprzez napinające się więzadła.

Właśnie z tych ruchów korzysta opisywana dziś technika Mobility. Z pomocą taśmy (band) możemy odseparować (distraction) od siebie powierzchnie stawowe (lub przesunąć je względem siebie). Co nam to daje? Używając trakcji tworzymy w jamie stawowej więcej miejsca, co często natychmiast zwiększa nasz zakres ruchu. Podobnie translacje umożliwiają nam lepsze ustawienie kości względem siebie więc również będą zwiększać nasz zakres ruchu. Dodatkowo utrzymanie każdego z ruchów translacyjnych powoduje naciąganie więzadeł, co może z czasem zwiększyć ich długość i zmniejszyć wynikające z ich obkurczenia ograniczenia ruchowe.

Nie wyprostowałem się :(

Nie wyprostowałem się :(

Technika więc umożliwia nam stworzenie lepszych warunków w stawie, zwiększając też jego ruchomość. Sama stymulacja naszego układu ruchu za pomocą przesunięć stawowych powinna przynieść zadowalające efekty, możemy jednak jeszcze zwiększyć jej efektywność dodając ruch. Kiedy więc użyjemy taśmy na jakiś staw, powinniśmy starać się wykonać kilka powolnych i dokładnych ruchów, szczególnie tych, które uważamy za ograniczone. Powtórzmy te kilka ruchów w paru seriach i otrzymujemy pełną stymulacje np. używamy gumy do trakcji na staw biodrowy, a następnie wykonujemy 3 serie po 8 powtórzeń spokojnych i pełnych  ruchów rotacji wewnętrznej. W przerwach pomiędzy seriami naprzemiennie delikatnie zwiększamy i zmniejszamy napięcie taśmy tworząc niewielkie oscylacje.  Technikę możemy wykonać na każdym dużym stawie, zasadniczo w dowolnym kierunku. Taśmę należy założyć jak najbliżej stawu – krótkie dźwignie są najbardziej dokładne. Wykonując mobilizacje przed treningiem uzyskamy zwiększony zakres ruchu w trakcie czekającego nas WOD-a, po będziemy stymulować nasz układ ruchu do utrzymania większego zakresu mobilności.

Jak silno wykonywać przesunięcia? W jakim dokładnie kierunku najlepiej? Trakcja czy translacja? Cóż, tutaj sprawa się komplikuje. Fizjoterapeuci chcący zostać terapeutami manualnymi przez lata uczą się teorii i praktyki „przesuwania stawów”, a przez kolejne lata dzięki zdobywanemu doświadczeniu czują coraz lepiej i coraz dokładniej odnajdują kąty przesuwania powierzchni stawowych w stawach. Dodatkowo używają do tego rąk, „które czują”, a nie taśmy zdecydowanie czucia nieposiadającej. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że większość powierzchni stawowych nie jest ustawiona pod kątami prostymi. Każdy staw jest inny, ma inny kształt, inne ograniczenia więzadłowe, inny zakres ruchu w każdą ze stron itd.

Czy warto więc wykonywać te techniki samemu? Uważamy, że tak. Zalecamy jednak przed ich wypróbowaniem porozumieć się z trenerem po szkoleniu Mobility lub z fizjoterapeutą. Pamiętajciea bezpieczeństwo przede wszystkim! Jeżeli podczas używania taśm pojawi się ból, zmniejszmy jej napięcie lub kierunek przesuwania, jeżeli ból się utrzyma zrezygnujmy z jej wykonywania i zasięgnijmy opinii specjalisty.

20150224_153651Na sam koniec o samej taśmie. Terapeuci w swojej pracy używają do wykonywania ruchów translatorycznych głównie własnych rąk, lub twardego pasa. Taśma używana do autoterapii powinna dawać nam się rozciągać jednak wciąż powinna być dość twarda – musi ona wytworzyć odpowiednio dużo siły aby docisnąć tkanki miękkie do stawu, a następnie przesunąć kość.

Jeszcze raz chcieli byśmy zaznaczyć. Techniki Mobility, w tym ta opisana dzisiaj, służą do polepszania stanu zdowego ciała, zwiększają elastyczność, gibkość czy zakres ruchu, mogą zmniejszyć napięcie mięśniowe czy dolegliwości bólowe po ciężkim treningu. W użyciu autonomicznym nie są to jednak techniki lecznicze, nie powinniśmy używać ich na miejsca kontuzjowane czy zbytnio bolesne, od tego macie specjalistów, a samowolka w leczeniu często dokłada nam pracy i wydłuża czas rekonwalescencji.

Jak zwykle ćwiczcie zdrowo i do przeczytania w kolejnym artykule w którym zajmiemy się taśmami Voodoo.

Paweł & KFZ

Bibliografia:

Bibliografia

  1. Kaltenborn, F. (1999). Manualne mobilizacje stawów kończyn. Toruń: Rolewski
  2. Muligan, B. (2010). Manual Therapy: NAGS, SNAGS, MWMS, etc. FNZSP
  3. Starrett, K., & Cordoza, G. (2013). Becoming a Supple Leopard: The Ultimate Guide to Resolving Pain, Preventing Injury, and Optimizing Athletic Performance. USA: Victory Belt Publishing inc.
  4.  Starrett, K. (2015, 03). http://www.mobilitywod.com/about/kellystarrett/